Monday, February 13, 2012

Demam panas dan hemoglobin rendah

Tangan dah lebam.
Dua kali ambik darah.

Last tuesday, demam panas melampau. Suhu badan 40 degree! Demam sejuk demam sejuk. Sekejap ok sekejap x ok. Sekejap badan menggigil gigil! Muntah taktau berapa kali. Muntah adalah perkara yang paling ak tak suka. :( minum air pun muntah. Seksanya...

MC dari Selasa smpai Jumaat.
Dah dua klinik aku pi.

Demam berlarutan sampai lah pagi sabtu. Demam panasssssss pastu after about 30 mins berpeluh balik.

Pastu tak boleh jadi, husband sampai pagi tu ajak pi hospital. Pi kecemasan depa tolak pi klinik kesihatan. Pi klinik kesihatan mintak kat DR nk check darah.

Lepas dah check, Dr ckp my darah merah kurang. Hemoglobin 9. Tapi Dr tu x pulak ckp kaitan demam aku dgn hemoglobin aku yg rendah tu.

Ok actually ak pun tak paham. Tapi kepala aku sangat sakit and pening.

Balik rumah aku terus tertido. Parents aku dah beli macam macam makanan yang kononnya nak menambah darah. And aku pulak tak lalu makan. Memang terbaik.

Hari Ahad demam memang dah takde cuma sakita kepala dan pening yang amat sangat.

And today is Monday.
Actually kena pegi balik ke klinik kesihatan sbb Dr nak ambik sample darah aku supaya depa boleh review kenapa homoglobin aku rendah. Senang kata depa nak siasat la apa penyakit aku. Ngeri kot!

But my dad ambik jalan lain.
Lek bawak aku jumpa uncle and pakcik Di. Both of them are my uncle.
Both of them are doctor. And lebih berpengalaman.

So depa cakap its normal for a lady kalau hemoglobin nak rendah pun sbb bila period pun hemoglobin akan kurang jugak sikit sikit. And logik la sbb aku period pastu aku demam pastu aku tak lalu makan lalu aku muntah muntah segala.

So depa cadangkan aku check sekali lagi hemoglobin aku tadi. Nk tgk makin naik or makin turun. After about two hours, result keluar. Naik la dari 9.1 to 9.4. Then pakcik Di bg aku ubat tambah hemoglobin for 1 month. And nanti bulan depan aku kena pi check lagi sekali.

Hurm..

Kesimpulannya aku xtau apa punca aku demam panas sampai camtu. And aku tak tau apa mslh dgn darah merah aku tiba tiba.

Thats the story. :(

Hopefully takde lah pape yg serius terjadi. Nak sihat sihat.

Ps: abg, doakan anis.

Sekian.

No comments:

Post a Comment